SEO?! Wat is dat?

Bijna iedereen die een website wil, staat te dringen om in de zoekmachines op de eerste plaats te belanden, de zogenaamde ranking. Met een goede zoekmachine-optimalisatie is dat natuurlijk best mogelijk, mits je niet de zoveelste bent binnen die niche. Bovendien ligt het maar aan de pet (lees: het algoritme) van de betreffende zoekmachine). WordPress leent zich uitstekend voor hoge rankings aangezien het jou als gebruiker in staat stelt goede plugins te implementeren die met een beetje moeite van jouw kant je site wat peper kan geven.

Hieronder wat tips:

Wat je als site-beheerder moet weten over zoekmachines

Zoekmachines denken louter in twee termen, namelijk relevantie en reputatie, als het er op aankomt om sites te ranken. Maar natuurlijk wil je dat je site een reputatie krijgt met een giga-hoeveelheid aan kwaliteitscontent binnen jouw segment danwel niche. Reputatie is aanzien en natuurlijk iets wat je niet kunt kopen, maar wel iets voor moet presteren. Het is het plaatje wat die ander van je heeft. Het is hoe men over je denkt op Sociale Media en betreft zelfs het aantal sites die naar jouw site linken. Relevantie is datgene waar je over schrijft en wat je aan content creëert. Hieronder enkele strijdvaardige tips:

  • Creëer kwaliteits content:
    Hierover verschilt men nogal van mening. Belangrijk is dat je in staat bent een reputatie op te bouwen én dat die content maar vaak gedeeld mag worden op Sociale Media. En dat je misschien zelfs gelinkt wordt door collega’s.
  • Post regelmatig nieuwe content:
    Door meer content te plaatsen worden de zoekmachines regelmatig gepord om actie te ondernemen. Zo geraak je snel hoger in de rankings. Als je aandacht verslapt, doen de zoekmachines dat vanzelfsprekend ook.
  • Doe onderzoek naar sleutelwoorden (keyword research) binnen je niche:
    Hanteer veel van die keywords spelenderwijs in je artikelen.
  • Gebruik je statistieken om te zien wat men graag leest:
    Je statistieken zijn niet alleen interessant voor de bezoekcijfers, maar geven ook in grote mate aan wat men zoal interessant vindt. Hierdoor doe je vast een idee op voor dat volgende artikel.
  • Herlees en herschrijf oudere content:
    Zorg dat je site altijd up-to-date blijft, zelfs al zijn je artikelen een jaar geleden geschreven. Zeker als je weet dat men die artikelen nog steeds leest.

Hoe optimaliseer je je CMS als WordPress?

Zoals je hierboven las, is mijn advies dat je je niet al teveel zorgen maakt over kleinigheidjes, maar je meer focust op het posten van waardevolle en zogenaamde ‘targeted’ content dat je publiek graag leest en naar linkt. Er zijn een paar dingen die ik aanbeveel om je in alle opzichten vooruit te helpen.

  • Pretty permalinks:
    Een mooie linkstructuur voor je posts en pagina is een vereiste. Sleutelwoorden gebruiken in je posttitels is een heel belangrijke stap om hoger gerankt te worden. Binnen je instellingen en onderin je Permalinks kies je liefst voor /%postname%/ achter je domeinnaam.
  • Omschrijf je categorieën:
    Probeer ook binnen je categorieën een omschrijving met sleutelwoorden vast te leggen als je een nieuw artikel publiceert.
  • Bewerk de permalink van je artikel:
    Zorg ervoor dat er diversiteit bestaat zodat zoveel mogelijk alternatieven zijn gecovered. Onder je te publiceren artikel staat Permalink, die kun je bewerken om de URL aan te passen.
  • Gerelateerde posts onder je individuele artikelen:
    Het voordeel is niet alleen dat je lezer hopelijk langer blijft hangen. Er zijn diverse plugins daarvoor, zoals bijvoorbeeld deze.
  • Gebruik een mobile-responsive design:
    Hanteer een design met goede code en CSS en een ‘responsive’ design, dat geschikt is voor zowel desktop, tablet als smartphone.
  • Zorg er altijd voor dat je CMS up-to-date is:
    Houd je site veilig en weet dat oudere versies van bijvoorbeeld WordPress makkelijker te hacken zijn.
  • Snelle laadtijd:
    Zorg ervoor dat je site enigszins snel laadt, niet alleen voor je lezers maar ook voor de zoekmachines.
  • Zorg voor een sitemap:
    Een sitemap is een overzicht van alle pagina’s (en posts) op je website. Daar zijn twee varianten van. Een html sitemap, handig voor je bezoekers en een XML sitemap voor de zoekmachines. Die laatste is dus best belangrijk. De meeste SEO-plugins kunnen die instellen. Hier vertellen we er meer over.

That’s it, folks. Zoekmachines zijn af en toe een verdraai lastig fenomeen voor de beheerders van websites, maar over het algemeen zou het iedereen moeten lukken om lezers te krijgen door zoekresultaten en een betere ranking.