Een sitemap is in wezen een bestand, dat aanvullende informatie verstrekt over alle pagina’s, inclusief aanvullende metadata, op je site. Het houdt bij hoe vaak en wanneer de pagina werd ge-updated en wat de relatieve prioriteit is ten aanzien van de overige pagina’s. In gewone mensentaal: een sitemap is een overzicht van alle pagina’s op je website. Een soort inhoudsopgave zoals in een boek.
Er zijn twee hoofdtypen sitemaps: XML-sitemaps en HTML-sitemaps.
XML-sitemaps zijn specifiek bedoeld voor zoekmachines en bevatten gedetailleerde informatie over elke pagina op de site. Eigenlijk helpt een XML sitemap de zoekrobots omdat het een plattegrond van de website is en de robot zo niet alle links op je site hoeft door te spitten.
Een XML sitemap heeft SEO voordelen omdat de zoekrobot een plattegrond heeft en alle pagina’s kan çrawlen’.
Je moet, als je de XML sitemap wilt gebruiken, deze nog wel even bij Google indienen (via je analytics dashboard). Wij hebben de sitemap nog niet ingediend en ook nog niet echt goed geconfigureerd, maar zo ziet onze XML-sitemap eruit
Naast het belang voor de zoekmachines, helpt een sitemap je ook technisch met het oplossen van problemen. Door de sitemap regelmatig te checken kun je gebroken links opsporen, of ontbrekende pagina’s en de reden waarom je site of pagina’s niet goed worden geïndexeerd binnen de zoekmachines.
Het onderhoud van een sitemap is dus essentieel. Alle nieuwe inhoud moet erin worden weerspiegeld, zodat zoekmachines altijd een actueel en accuraat beeld hebben van de structuur en inhoud van je blog.
HTML-sitemaps zijn bedoeld voor menselijke bezoekers en bieden een overzicht van alle beschikbare pagina’s op de website, vaak gegroepeerd op categorieën of onderwerpen.
Zo ziet onze html sitemap eruit
Eigenlijk is zo’n HTML sitemap alleen echt interessant als je een knoert van een website hebt met heel veel pagina’s (en sub pagina’s of pagina’s die wel gelinkt zijn, maar niet in het menu staan.)
Die sitemap (link) zet je dan bijvoorbeeld in de footer van je site.