Volgens mij heb ik reeds 2 blogposts gewijd aan SEO. En daar baal ik nu al van. Over. Het vertelt namelijk niet dat inhoudelijke verhaal hoe jij die absolute expert én autoriteit in jouw niche kan worden.
Namelijk niet door klakkeloos de SEO-regels te volgen. Namelijk ook niet door wat keyword onderzoek, het optimaliseren van de title en meta, het maken van <h>’s met keywords, het optimaliseren van alt’s, het starten van de zin met je focus keyword en het builden van links en verbeteren van de interne links. Nee, dat kan ook anders, volgens Chantal Smink.
Zoekmachineoptimalisatie volgens Chantal
Zij vertelt ons dat de content nóg veel breder mag omdat dat marketing niet zonder inhoudelijke goede content kan. Wat je wezenlijk moet doen is de klant dat bieden wat het fundament is, de QPAFFCGMIM’s. Precies dát levert namelijk steengoede content op. En dat is veel eerder wat de lezer wil weten, dan dat oppervlakkige content wat je baseert, louter op wat keyword onderzoek.
Wat behelst dat nu precies, die QPAFFCGMIM’s?
- Questions
- Problems
- Alternatives
- Frustrations
- Fears
- Concerns
- Goals
- Myths
- Interests
- Misunderstandings
Het is de bedoeling dat je qua bovenstaande lijst je content bewerkt, met behulp van de volgende vragen, per onderwerp:
- Wat is het?
- Wat wil iemand weten?
- Hoezo, is dat interessant?
- Wat zijn de valkuilen als je die content belicht?
Zoekresultaten worden steeds vaker losgekoppeld van keywords
En daar zit je dan, want louter met SEO belicht je dus niet al te veel. Ga je dieper in op de materie dan heb je een nieuwe strategie, wat Chantal dus organische marketing noemt.
Voorbeeld: Ik belicht dus nu – hieronder – mijn expertise in blogs
Questions over bloggen
Een blog of weblog is een persoonlijk dagboek of verslag op een website dat regelmatig, soms meermalen per dag, wordt bijgehouden.
De vraag die bij de beginner of leek onwillekeurig opduikt is hoe kan ik een blog beginnen? Is dat moeilijk? En waar kan ik daar het beste de juiste info voor vandaan halen? Kan ik het zelf starten of heb ik daar hulp bij nodig?
Als je wilt werken aan je creativiteit en zelf-ontwikkeling is bloggen bij uitstek interessant. Je leert jezelf bovendien eens van een andere zijde te bekijken door dieper in te gaan op jezelf of het onderwerp van je affectie(s).
Er zijn veel soorten blogs, daar kan ik helemaal over losgaan. Je hebt kunt schrijven over jezelf (lifeblogger) of binnen een niche (onderwerp), een fotodagboek (ploggen) beginnen, een luisterblog (podcasten) opzetten, of video’s (vloggen) opnemen. Je kunt of mag het ook allemaal tegelijk in je blog opnemen. Hoe jij je blog inricht staat je natuurlijk helemaal vrij.
Problems regarding bloggen
De prangende vraag zou kunnen zijn, kun jij met jouw blog geld verdienen? En is dat toereikend om jouw baan eraan te gooien? Hoe kun je met jouw blog voorzien in jouw levensonderhoud, bijvoorbeeld?
Als de vraag is, hoe je een levensonderhoudend blog kunt opzetten: als je eenmaal een beetje autoriteit in jouw niche bent geworden, en een vaste bezoekerskring hebt opgebouwd, kun je een Mediakit (zie FAQ) maken met bijvoorbeeld je bezoekcijfers en zou je kunnen samenwerken met bedrijven zodat je blogs kunt gaan maken voor de centjes. Je zult dan wel aan moeten geven dat je sponsored content toelicht op je blog, want ook daar is di Google heel streng in.
Als je daarin een probleem ondervindt, kun je dat dus heel wijs toelichten in een blog in een kersverse blogpost/artikel (waar loop jij tegenaan?). Of je zet een nieuwsbrief op en deelt je verkregen wijsheid (ook) via Social Media.
Alternatives in bloggen
In welke niche zou je bijvoorbeeld veel geld kunnen verdienen als blogger? Wat zijn de alternatieven én vooral waarin blink jij uit als het erom gaat veel te kunnen vertellen over dat specifieke onderwerp.
Het kan zijn dat jij binnen je niche twee vergelijkingen binnen één product (iPhone13 versus iPhone15) moet maken, en daar je expertise in aangeeft.
Vaak worden dat soort artikelen heel goed gelezen, het zal je verbazen.
Zolang je maar netjes en eerlijk blijft en niet een ander moedwillig afkraakt.
Wat zijn de frustraties waar jij als blogger tegenaan loopt?
Als blogger word je toch gauw gezien als iemand die het allemaal voor de lol doet, en men van je verwacht dat je blogposts/artikelen schrijft voor vrijwel noppes.
Je moet dus altijd paraat staan om te onderhandelen over wat jij vindt dat je waard bent als blogger, maar ook je expertise én autoriteit moet wat waard zijn.
Laat je tarief een bewuste keuze zijn, die niet alleen gebaseerd is op: kwaliteit en relevantie, engagement, je statistieken, SEO-technieken van je artikel, en welke overige extra’s je nog kunt bieden aan jouw klant.
Waarvoor ben je een beetje bang als blogger?
Stel nou, dat je bang bent dat je als blogger je privacy te koop zet. Of dat je bang bent dat je het risico loopt dat je familie, vrienden en kennissen het niet eens zijn met je publieke functie ineens.
Want waarover jij schrijft/plogt/podcast of vlogt, dat staat natuurlijk wel direct in de schijnwerpers. Iedereen zit tegenwoordig op het Internet, immers.
Je kunt dus met jezelf afspraken maken binnen welke kaders jij jouw publieke functie wilt uitbuiten en in welke niet. Houd je daaraan vast. Kleur alleen buiten jouw lijntjes als je de consequenties ervan kunt overzien.
Wat zijn je concerns als blogger?
Het is natuurlijk niet de bedoeling, dat je wakker ligt van je blog.
Bijvoorbeeld, je wilt dat je blog SEO-technisch best snel laadt, dan ben je al gauw genegen om over te stappen naar een andere webhost die natuurlijk ook meer rekent. Hoe kun jij die kosten verrekenen in een samenwerking?
Wat zijn je goals als blogger?
Je wilt als blogger groei zien, zowel qua kijkcijfers als via Google en overige zoekmachines.
Je kunt dus in Google Analytics enkele goals instellen dat je binnen een bepaalde termijn je goals gehaald hebt. Targetting noemt men dat.
Wat zijn de mythes vs misunderstandings bij het bloggen?
Voor iedereen die een website begint geldt, dat men denkt snel hoog te kunnen scoren binnen Google en ook als blogger snel een autoriteit te kunnen zijn.
Het vergt heel wat meer tijd (én kunde) om je als blogger te vestigen op het gebied van expertise, zodat je ook die autoriteit kunt zijn. Dat red je niet binnen één jaar of korter.
Wat zijn je interesses als blogger?
Binnen jouw niche kun je natuurlijk op alle vlakken uitweiden binnen niet alleen jouw kaders, maar denk ook eens daarbuiten. Wat wil jouw lezers-/bezoekerskring nog meer van je weten of over jouw niche? En durf daarin ook eens buiten die lijntjes te kleuren. Vanzelfsprekend binnen de kaders van de afspraken die je met jezelf hebt.
Tot zover die QPAFFCGMIM’s op het gebied van bloggen.
Wees dus betrokken bij wat de doelgroep écht wil weten
Weten wat er leeft bij je doelgroep, welke vragen er bestaan, en hoe jij ze als expert en autoriteit op de meest waardevolle manier die je maar kunt bedenken zult beantwoorden.
Verwacht hiermee alleen niet dat het binnen één dag, of week klaar is en dat Google precies doet wat jij wilt. Daar moet je dus heel hard voor werken en de diepte in.