Maar natuurlijk blog je voornamelijk omdat jij dat zo leuk vindt. Voor jezelf. En voor diegenen die je na staan. Het is natuurlijk wel leuk om te weten of je goed scoort. En welke blogposts de meeste aandacht krijgen. Met name als je blogt om er uiteindelijk vooruitgang mee te boeken, en dat je ook weet dat je gevonden wordt door de zoekmachines.
En natuurlijk krijg je inzicht in je doelgroep en je verkeersbronnen, je kunt er zelfs je contentstrategie mee bepalen, je kunt je site erop optimaliseren, en als je er geld mee wilt verdienen, krijg je ook een aardig en gericht beeld met waar je mee bezig bent.
Je statistiekencijfertjes kun je opmaken uit:
- RSS-feed-lezers:
Waar ik me reeds sinds den beginne over verbaas (voornamelijk omdat ik me bezighoud met webdesign) is het aantal RSS-feed-lezers. Een RSS-feed is zoals je waarschijnlijk al weet is een websyndicatie methode die nieuwe content van websites automatisch indexeert. Die lezers lezen je blogposts dus zonder visuele opmaak van je site. En je site wordt derhalve meerdere keren per dag ‘gescand’ op nieuwe content. Een plugin om dat te meten is: Simple Statistics for Feeds.
Je RSS-feed kun je met een WordPress (op eigen domein) site vinden door achter je domeinnaam: /feed te plakken in de adresbalk van je browser. - Statistieken plugins binnen je WordPress (op eigen domein)- installatie:
Ik noem er een paar:
Koko Analytics,
Google Site Kit,
Post Views Counter,
WP Statistics - Apps die je naast je website kunt installeren:
Google Analytics,
Matomo (voorheen Piwik),
Open Web Analytics.
Kortom, je kunt met de kennis van je statistieken het lezersgedrag van je publiek beter begrijpen. Als je een beetje inspeelt op wat er leeft bij dat publiek kun je er de gebruikerservaring mee verbeteren. En er je inkomstenpotentieel aanzienlijk mee verbeteren, mocht je je site willen gebruiken om er geld mee te verdienen.